torsdag 31. januar 2008

Dagens kulturleksjon: Peter Wessel Zapffes turbeskrivelse fra 1937

Jeg ligger og kjender at jeg hater dette forbandede fjeld,
fordi det har magt over mit sind.
Denne stupide urimelighet midt paa fem milliarder ton av samme slags graasten.
Hvad er det du vil mig, at jeg er kommet de uttalte mile fra en blidere egn for at slite mig ut paa dine endeløse skraaninger og dingle som en misdæder over utslettelsen ?
Du mystisk forfærdelige, du Sfinx over alle taaker !
Hater dig, fordi du har gjennemrystet og rotet mig op til mit væsens grund og ikke gir mig hjertens fred før jeg har tvunget dig under min jernskodde hæl.

Vi roper - men hvirvlende vindkast fanger den fattige menneskelyd i sin kaate lek, tumler hit og dit under hujende løier og slænger den fra sig i en eller anden ukjendt kløft hvor den blir til et suk og dør.

Ingen kommentarer: